Hoofdpijn of migraine? Manuele therapie helpt!

Veel mensen hebben last van hoofdpijn of migraine. Sommigen van hen zelfs dagelijks. Hierdoor wordt vaak gedacht dat hoofdpijn nu eenmaal bij het leven hoort en dat er niets aan te doen is. In de meeste gevallen is hoofdpijn ook een onschuldige klacht maar wel een die grote invloed kan hebben op de kwaliteit van leven.
Medicatie is niet altijd de enige oplossing om de hoofdpijn of migraine te verminderen. Onze manueeltherapeuten spelen een grote rol bij het wegnemen van de oorzaak waardoor de hoofdpijn ontstaat.

Wat is hoofdpijn?

Hoofdpijn is letterlijk pijn dat in het hoofd ervaren wordt. Dit kan voor iedereen anders aanvoelen.  De hoofdpijn kan aan de linkerkant van het hoofd zitten, aan de rechterkant of voorkant van het hoofd. Ook kan de hoofdpijn in verbinding staan met de nek waardoor naast pijn in het hoofd ook nekpijn wordt ervaren. De pijn kan kloppend en drukkend zijn of een stekende /schietende pijn zijn.

De oorzaak van hoofdpijn is niet altijd direct duidelijk. Het kan ontstaan door spieren en banden rondom de schedel en nek, een nekwervel die geblokkeerd is  of stress en overbelasting. Een onderzoek van onze manueel therapeut is nodig om de oorzaak te achterhalen.

Knieblessure

Verschillende soorten hoofdpijn

Er bestaan verschillende soorten hoofdpijn die allemaal een andere oorzaak hebben. Zo kan er sprake zijn van spanningshoofdpijn, migraine, cervicogene-hoofdpijn, clusterhoofdpijn en medicatiehoofdpijn. De verschillende vormen vragen allemaal een andere aanpak van behandeling. Zo wordt cervicogene-hoofdpijn bijvoorbeeld gekenmerkt door structuren in de nek die de pijn veroorzaken en zal dit moeten worden aangepakt om de hoofdpijn te laten verdwijnen. Bij spanningshoofdpijn is er vaak een hoge spierspanning voelbaar in nek/schouders en zijn er triggerpoints aanwezig. Dit kan door stress en overbelasting komen maar ook door een verkeerde (werk)houding. Bij medicatiehoofdpijn kan het veelvuldig gebruik van pijnstillers ervoor zorgen dat de hoofdpijn steeds blijft terugkeren. Het doorbreken van dit medicatiegebruik is dan vaak nodig om de langdurige cyclus van hoofdpijn te stoppen.

Klachten

De klachten bij hoofdpijn variëren per vorm. Zo kan het zich uitten in enkelzijdige of dubbelzijdige hoofdpijn.  Ook kan de kwaliteit van de pijn verschillen in drukkend/knellend van karakter, maar ook in een stekende of schietende pijn. De duur varieert van minuten, tot uren of zelfs dagen achtereen volgend op elkaar. Verder kan er overgevoeligheid voor licht of geluid optreden en is er regelmatig sprake van misselijkheid, duizeligheid en soms zelfs verminderd zicht. De klachten en symptomen kunnen het dagelijkse leven flink belemmeren. Naast de verkoudheid is het dan ook de meeste gehoorde klacht bij huisartsen.

Behandeling

Wat veel mensen met hoofdpijn niet weten is dat een manueel therapeut bij veel soorten hoofdpijn kan helpen de oorzaak aan te pakken. De hedendaagse manueel therapeut is opgeleid onderscheid te maken in deze verschillende soorten hoofdpijn. Hij kan hier vervolgens een passend therapieplan voor opstellen om de klachten op de juiste wijze aan te pakken. In overleg met u is eventueel een tweesporig beleid waarbij contact wordt gelegd met de huisarts over het starten of aanpassen van medicatie een optie. Maar dit hoeft natuurlijk niet.

Onderdeel van het behandelplan kan o.a.  zijn het wegnemen van spierspanning door middel van massage, het manipuleren van de wervelkolom of het toepassen van dryneedling. Dit zijn vooral behandelingen die op de langere termijn een goed effect hebben. Het gebruik van medicatie zal deze oorzaken niet oplossen en de hoofdpijn zal dan ook weer terugkeren.

Fysiotherapie Broekhuizen

Heeft u al langere tijd last van hoofdpijn? Onze manueeltherapeuten staan voor u klaar om te werken aan een spoedig herstel. Zij zullen een behandelplan opstellen naar uw behoeftes en doelen. Heeft u vragen over de behandeling of wilt u een afspraak maken? Neem contact met ons op! Manuele therapie valt onder uw aanvullende verzekering.

U kunt met iedere soort klacht bij ons terecht.

× Kunnen wij u helpen?