• Bij de ziekte van Parkinson sterven hersencellen langzaam af.
  • Parkinson veroorzaakt veel verschillende klachten, vooral bij het bewegen en de gemoedstoestand.
  • De ziekte is niet te genezen.Hoewel het lastig is, is het toch belangrijk om te blijven bewegen als je Parkinson hebt.
  • Een fysiotherapeut kan je helpen om problemen bij het bewegen te voorkomen, stabiliseren of verminderen.

Wat is Parkinson?
Bij de ziekte van Parkinson sterven de hersencellen die dopamine maken, versneld af. Dopamine is een stofje dat ervoor zorgt dat signalen van de ene naar de andere hersencel worden doorgegeven. Hoe de ziekte veroorzaakt wordt, is nog niet precies bekend. Parkinson heeft geen invloed op de levensverwachting, maar wel op de kwaliteit van leven. De ziekte is heel complex en kan veel verschillende klachten tot gevolg hebben. Naarmate je ouder wordt, stijgt de kans op Parkinson. Bij een klein deel van de patiënten speelt erfelijkheid een rol.

Zoals gezegd kan de ziekte verschillende klachten veroorzaken. Veelvoorkomende symptomen zijn:

• beven
  • stijfheid van de spieren
  • trager bewegen
  • houdings- en evenwichtsproblemen
Bij circa 75% van de patiënten beginnen deze symptomen aan één kant van het lichaam. Later volgt de andere kant. De klachten worden vaak voorafgegaan door verminderde reuk, obstipatie, depressie en slaapstoornissen. Door het dopaminetekort kun je problemen krijgen bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, omdraaien in bed en praten. Veelvoorkomende symptomen van Parkinson zijn verder:
  • geheugenstoornissen
  • slaapproblemen
  • depressies
  • concentratieproblemen
  • persoonlijkheidsveranderingen
  • pijn
  • incontinentie
  • verandering van seksuele verlangens
  • stoornissen van de spijsvertering

Wat kunnen wij voor u betekenen?
Tijdens elk stadium van de ziekte van Parkinson kun je voor informatie of advies terecht bij een van onze fysiotherapeuten. Als het nodig is kunnen wij ook behandelen. Bij de ziekte van Parkinson richt onze fysiotherapeutische behandeling zich op het voorkomen, stabiliseren of verminderen van de problemen tijdens het bewegen. Ook kunnen wij helpen bij het opbouwen of onderhouden van je conditie en de verbetering van specifieke, dagelijkse activiteiten.

Het is verstandig om naar een fysiotherapeut te gaan als je:

• wilt leren hoe je met deze ziekte zo goed mogelijk kunt bewegen;
  • het lastig vindt om geregeld aan lichaamsbeweging te doen;
  • vragen hebt over (veilige en passende) lichaamsbeweging;
  • problemen hebt bij ‘normale’ dagelijkse activiteiten zoals lopen, opstaan uit een stoel, omdraaien in bed of in de auto stappen;
  • bang bent om te vallen of (bijna) gevallen bent;
  • pijn hebt, bijvoorbeeld in je nek, rug of schouders.

Vergoeding van de fysiotherapie
De meeste zorgverzekeraars zien graag dat u in behandeling bent bij een fysiotherapeut die is aangesloten bij het Parkinsonnet. Wij zijn hier niet bij aangesloten maar kunnen u wel behandelen. Het kan dan wel zijn dat u maar een gedeelte van de behandeling vergoedt krijgt en zelf nog een kleine bijdrage moet betalen.