Hoofdpijn

• Hoofdpijn is in de meeste gevallen een onschuldige klacht, maar kan wel gevolgen hebben voor de kwaliteit van leven
  • Hoofdpijn kent verschillende vormen (spanningshoofdpijn, migraine, cervicogene hoofdpijn, clusterhoofdpijn, medicatie hoofdpijn)
  • De verschillende vormen van hoofdpijn kennen een andere aanpak van behandelen
  • Cervicogene hoofdpijn wordt gekenmerkt als hoofdpijn veroorzaakt door structuren in de nek

Wat is hoofdpijn?
Hoofdpijn is letterlijk pijn die in het hoofd ervaren wordt, echter kennen de verschillende vormen een verschil in oorzaak. Hoofdpijn is over het algemeen een onschuldige klacht, maar kunnen doorgaans een grote invloed hebben op de kwaliteit van leven waardoor mensen zich niet alleen beperkt voelen in concentratie op het werk of in privé situaties, zoals tijdens het autorijden.

De klachten van hoofdpijn
De klachten bij hoofdpijn variëren per vorm. Zo kan hoofdpijn zich uiten in enkelzijdige of dubbelzijdige hoofdpijn en kan de kwaliteit van de pijn verschillen in niet alleen drukkend/knellend van karakter, maar ook in stekende of schietende pijn. Ook de duur van de hoofdpijn van soms variëren van minuten, tot uren en soms dagen achtereenvolgend. Verder kan er overgevoeligheid voor licht en/of geluid optreden en soms ook bijkomende misselijkheid en/of duizeligheid.

Wat kunnen wij voor u betekenen?
Wat veel mensen niet weten is dat mensen met hoofdpijn ook gezien kunnen worden door de manueel therapeut. De hedendaagse manueel therapeut is opgeleid om onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende vormen van hoofdpijn en daarbij een passend therapieplan op te stellen om wat aan uw klachten te kunnen doen. Een eventueel tweesporig beleid in samenspraak met de huisarts (voor eventuele medicatie) is daarbij niet geheel uitgesloten. Medicatie is vaak niet de enige manier om u van uw hoofdpijn af te helpen.