Hamstringblessure

• Een acute hamstringblessure is een plotselinge felle pijn aan de achterzijde van het bovenbeen.
  • Meestal ontstaat zo’n blessure tijdens het sporten, vaak bij explosieve bewegingen als sprinten, remmen, wenden en keren.
  • Je voelt een felle pijn en soms wordt de plek dik en blauw.
  • Als de spier gescheurd is, is soms een operatie nodig.
  • Fysiotherapie kan helpen bij het voorkomen, diagnosticeren en behandelen van een hamstringblessure.

Wat is een hamstringblessure?
De spieren aan de achterkant van het bovenbeen noemen we de hamstrings. Een blessure aan deze spieren ontstaat meestal tijdens het sporten, als je een sprintje trekt, een explosieve start maakt of plotseling afremt. Je kunt ook een hamstringblessure krijgen in het dagelijks leven, bijvoorbeeld door een onverwachte beweging.

De klachten van een hamstringblessure
Bij een hamstringblessure voel je een felle pijn in je bovenbeen die lijkt op een messteek of zweepslag. Dit gaat gepaard met een gevoel van kramp. Je kunt je been moeilijk buigen en lopen doet veel pijn. Ook het rekken of aanspannen van de spier is pijnlijk. De plek kan stijf worden. Soms ontstaat na een paar dagen een bloeduitstorting aan de achterkant van het bovenbeen.

De ernst van een hamstringblessure delen we als volgt in:

Graad 0
In het dagelijks leven merk je weinig tot niets van de blessure. Je ziet geen zwelling. De plek waar je geblesseerd bent, is hooguit een beetje gevoelig. Bij sporten ‘trekt’ het wel een beetje in de hamstring. In dit geval is er geen schade aan de spiervezels.

Graad 1
Als je je been buigt, voelt dit niet echt prettig, maar wandelen doet nauwelijks pijn. Je ziet geen zwelling. De plek waar je geblesseerd bent, is wel een beetje gevoelig. In dit geval is er een beetje schade aan de spiervezels.

Graad 2
Drukken op de hamstring is pijnlijk en je ziet misschien een zwelling en/of een verkleuring. Wandelen of fietsen doet pijn: je kunt je knie moeilijk buigen. In dit geval is er behoorlijke schade aan de spiervezels.

Graad 3
Lopen is erg pijnlijk en lukt misschien zelfs alleen met krukken. Je voelt de pijn niet alleen in je bovenbeen, maar ook in de spieren ernaast. Aan de achterkant van je bovenbeen kan een zwelling te zien zijn, die soms blauw is. In dit geval is de spier volledig gescheurd; je kunt je spier niet meer aanspannen.

Wat kunnen wij voor je betekenen?
Voor een goed herstel heb je de ondersteuning van een van onze fysiotherapeuten nodig. Wij kunnen onderzoeken hoe de hamstringblessure is ontstaan en welke oefeningen je helpen bij een goed en vlot herstel. Ook kunnen we je helpen om te bepalen wanneer je weer kunt beginnen met sporten en hoe je een nieuwe blessure voorkomt.

Om een afspraak te maken gaat u naar ons online afsprakensysteem. Wilt u meer informatie of telefonisch een afspraak maken? Neemt u dan gerust contact met ons op via tel. 0348-443141. Wij staan als erkend fysiotherapeut geregistreerd bij het Kwaliteits Register Fysiotherapie (KRF, voorheen het KNGF) en hebben contracten met alle zorgverzekeraars.