Wat is een achillespeesblessure?

De achillespees is een soort kabel die de kracht van de kuitspieren overbrengt op je hielbeen. Dit zorgt er onder meer voor dat je kunt lopen. Bij een achillespeesblessure is de achillespees overbelast geraakt. Hierdoor zijn (kleine) beschadigingen in het peesweefsel ontstaan. Meestal ontstaat de blessure geleidelijk. Hoeveel beschadigingen je hebt, hangt niet samen met hoeveel pijn het doet.

Je kunt een achillespeesblessure krijgen als je de pees meer belast dan gewoonlijk. Overbelasting kan veroorzaakt worden door herhaalde of langdurige belasting, bijvoorbeeld door hardlopen of wandelen. Ook verandering van ondergrond of schoenen kunnen zorgen voor overbelasting. Een achillespeesblessure komt vaak voor bij hardlopers en sporters die veel explosieve bewegingen en sprongen maken. Ook niet-sporters kunnen de blessure krijgen: dan heeft iemand pijn in het dagelijks leven.

De blessure komt het meeste voor bij mensen tussen de 30 en 60 jaar. Bij vrouwen neemt de kans op het ontstaan van een achillespeesblessure na de overgang toe.

De klachten van een achillespeesblessure
Het eerste teken van een achillespeesblessure is: pijn of stijfheid van de pees boven je hielbeen bij het opstaan. De pijn verdwijnt in eerste instantie meestal snel. De achillespees kan verdikt en soms rood zijn.

Daarna kunnen de klachten als volgt toenemen:
  • Alleen stijfheid en/of pijn de ochtend na een activiteit.
  • Ook pijn/stijfheid tijdens de warming-up en na afloop van de activiteit.
  • Pijn/stijfheid tijdens de warming-up, die vervolgens afneemt en weer terugkomt tijdens en na de activiteit.
  • Constante pijn tijdens een activiteit en de eerste dagen erna.
  • Constante pijn tijdens activiteiten in het dagelijks leven.
  • De behandeling van een achillespeesblessure

Een achillespeesblessure is meestal goed te behandelen door een fysiotherapeut. Zeker als je je in een vroeg stadium laat behandelen, kun je relatief snel en volledig herstellen. De meerderheid van de mensen met lichte klachten aan de achillespees is na tien tot twaalf weken klachtenvrij.