Fysiotherapie bij vochtophoping in de knie

Vochtophoping in de knie kan vervelend en erg pijnlijk zijn. Het kan u belemmeren tijdens het sporten, maar ook in het dagelijks leven. Er zijn verschillende oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan vochtophoping in de knie. Onze fysiotherapeuten bij Fysiotherapie Broekhuizen zullen samen met u de oorzaak achterhalen, om zo een behandelplan op te stellen dat goed bij u past.

Hoe zit het kniegewricht in elkaar?

De knie is een van de meest complexe gewrichten van het menselijk lichaam. Het bestaat uit veel verschillende botstructuren, pezen, spieren, banden en kraakbeen. Deze structuren zorgen samen voor de stabiliteit en bewegingsfunctie van het kniegewricht.

kniegewricht

Mogelijke oorzaken voor vochtophoping in de knie

Vochtophoping in de knie heeft verschillende mogelijke oorzaken. De meest voorkomende oorzaken zijn sport gerelateerd. Bijvoorbeeld een val, waarin de knie een harde klap maakt waardoor vochtophoping plaatsvindt. Overbelasting van het kniegewricht is een tweede mogelijke oorzaak voor vochtophoping in de knie. Tot slot kan er bij overgewicht of ouderdom slijtage van het kniegewricht (knieartrose) plaatsvinden waarbij er ook vaak vocht in de knie wordt vastgehouden.

Mogelijke klachten bij vochtophoping in de knie

Wanneer u te maken hebt met vochtophoping in de knie zult u merken dat u moeite hebt met het buigen en strekken van de knie. Ook ziet u vaak dat de knie dikker is dan normaal, de mobiliteit wordt bemoeilijkt en de knie vaak zwak aanvoelt als u er op gaat staan. De knie zorgt er met de aanmaak van vocht voor dat het kniegewricht toch soepel kan blijven bewegen. Vocht in de knie is geen aandoening op zich maar eerder een symptoom van een bepaalde oorzaak.

Fysiotherapie als oplossing bij vocht in de knie

De rol van onze fysiotherapeuten is afhankelijk van de oorzaak van de vochtophoping in de knie. Hieronder geven wij een kort overzicht hoe onze fysiotherapeuten u zouden kunnen helpen bij verschillende specifieke oorzaken van vocht in de knie.

Val/trauma
Allereerst wordt altijd geadviseerd om het RICE principe toe te passen na een trauma. Dit houdt in: ‘rest, ice, compression en elevation’. Onze fysiotherapeuten kunnen aan de hand van uw verhaal en een lichamelijk onderzoek achterhalen welke structuur in de knie is aangedaan. Op deze manier kan dus een behandelplan worden opgesteld om de aangedane structuur weer te laten herstellen. Vaak kan dit door bepaalde spierversterkende oefeningen te doen.

vocht in de knie

Overbelasting
Bij overbelasting is het van belang om sporten of bewegingen die de zwelling verergeren op dat moment even te vermijden. Overbelasting van de knie betekent dat er langdurig te veel druk wordt uitgeoefend op bepaalde delen van de knie. Dit kan door overgewicht of bijvoorbeeld een verkeerd beweegpatroon waardoor bepaalde delen van de knie te veel druk ervaren en dus overbelast raken. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen uw beweegpatroon te verbeteren door middel van oefentherapie waardoor er minder druk op bepaalde delen in de knie wordt uitgeoefend en dus de knie minder snel overbelast zal raken. Oefentherapie kan ook bijdragen aan het herstel en het verminderen van pijnklachten aan de knie. Met behulp van kracht- en balansoefeningen kan de stabiliteit van de knie worden verbeterd.

Gewrichtsslijtage (knie artrose)
Artrose is een chronische knieblessure. Het wordt ook wel gewrichtsslijtage genoemd en houdt in dat de kwaliteit van het kraakbeen in het kniegewricht is aangetast of zelfs in zijn geheel verdwenen. Vaak vindt vochtophoping in de knie plaats om het gewricht alsnog soepel te kunnen laten bewegen. Onze fysiotherapeuten hebben oefeningen die erop zijn gericht om het kraakbeen wat er nog in zit, in zo goed mogelijke conditie te houden zodat uw knieklachten niet erger worden. Volgens de KNGF-richtlijnen (Koninklijke Nederlandse Genootschap voor Fysiotherapie) voor knieartrose speelt oefentherapie onder toezicht van een fysiotherapeut een belangrijke rol bij een conservatieve behandeling van knieartrose.

Onze fysiotherapeuten zullen samen met u werken aan een spoedig herstel en door middel van trainen zullen we er ook voor zorgen dat de kans op herhaling van de klachten wordt verkleind. Mocht u vragen hebben over uw specifieke knieklachten of wilt u graag dat een van onze fysiotherapeuten naar uw knie kijkt, dan zijn wij er voor u!

U kunt met iedere soort klacht bij ons terecht.

× Kunnen wij u helpen?