Fysiotherapie bij polsklachten

Polsklachten kunnen erg pijnlijk en vervelend zijn. Dit kan ervoor zorgen dat het dagelijks functioneren sterk beperkt en beïnvloed wordt. Maar wat zijn polsklachten nu precies? Welke klachten horen hierbij en hoe kan fysiotherapie bijdragen aan het herstel hiervan?

Wat zijn polsklachten?

Polsklachten worden gekenmerkt door letsel aan de pols. Meestal ontstaat dit letsel na een ongeluk, zoals een val op de hand. Door dit traumamoment kunnen de banden en het kapsel rondom de pols opgerekt of soms zelfs gescheurd zijn. Ook kan er een breuk ontstaan wat zorgt voor zwelling en een blauwe verkleuring. Wanneer dit het geval is spreken we van specifieke polsklachten. Want de klachten hebben een duidelijke en specifieke oorzaak.

Andere specifieke polsklachten kunnen zijn:

• Carpaal Tussen Syndroom (CTS)
  • Artrose in bijvoorbeeld pink of duim
  • Syndroom van De Quervain

Er bestaan ook aspecifieke polsklachten. Dit zijn polsklachten die bijvoorbeeld ontstaan door overbelasting tijdens sporten of zwaar werk. De overbelasting ontstaat vaak door het doen van te moeilijke of te zware activiteiten waardoor er een disbalans ontstaat in de spieren, pezen of banden. Wanneer dit het geval is spreken we van chronische irritatie.

Polsklachten kunnen we onderverdelen in twee soorten klachten:

• Acute polsklachten: Wanneer de pijn in de pols ineens ontstaat, denk bijvoorbeeld aan een traumamoment.
  • Chronische polsklachten: Wanneer de pijnklachten langer dan drie maanden aanhouden. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de pols instabiel is.

Hieronder bespreken we welke klachten en symptomen u kunt ervaren.

Wat zijn veel voorkomende polsklachten?

De polsklachten komen vaak naar voren wanneer u de pols beweegt. Maar ook tijdens het stilhouden van de pols kan de pijn aanwezig zijn. In sommige gevallen straalt de pijn zelfs uit naar de elleboog en vingers. Deze uitstralingen kunnen pijn of tintelingen als gevolg hebben. Polsklachten kunnen het dagelijks leven dus enorm beïnvloeden.

Veel voorkomende klachten zijn:

• Belemmeringen tijdens het bewegen van de pols
  • Pijn in het polsgewricht, vingers of zelfs elleboog
  • Drukkend en warm gevoel rondom het polsgewricht
  • Verkleuring
  • Krachtverlies
  • Verminderd gevoel in hand en vingers
  • Knakkende of krakende geluiden

Blijf bij twijfel niet te lang lopen met een pijnlijke pols en vraag tijdig om hulp om ergere of chronische polsklachten te voorkomen. Het is altijd verstandig om een therapeut naar uw polsklachten te laten kijken. Een doorverwijzing van de huisarts is hiervoor niet nodig!

Behandeling bij Fysio Broekhuizen

Na de intake zal onze fysiotherapeut eerst uw klachten onderzoeken. Na dit onderzoek kan de therapeut de juiste diagnose stellen. Daarna wordt er samen met u een behandelplan opgesteld. Hierin bespreken we samen wat mogelijk is en zal de therapeut een goede afstemming met u maken voor de belasting en belastbaarheid. Dit betekent dat de belasting soms flink naar beneden moet om de pols wat rust te geven. Ook passen wij manuele therapie, mobilisatietechnieken (Mulligan), dry needling, kinesio-taping, massage en oefentherapie toe om de polsklachten te verminderen of zelfs te genezen.

Heeft u last van een pijnlijke pols? Onze therapeuten staan voor u klaar om te werken aan een spoedig herstel. Zij zullen een persoonlijk behandelplan voor u opstellen naar uw behoefte en doelen.

Afspraak maken?

Heeft u na het lezen van bovenstaande informatie nog vragen of wilt u direct een afspraak maken? Wij zijn van maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 08:30 tot 17:00 uur op (0348)443141 of via WhatsApp (06)17475309. Ook kunt u mailen naar info@fysiobroekhuizen.nl of via de website een afspraak inplannen.

U kunt met iedere soort klacht bij ons terecht.

× Kunnen wij u helpen?