Fysiotherapie bij lage rugpijn

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het komt veel voor: vier van de vijf mensen hebben er weleens last van! Iedereen kent dan ook wel iemand die een paar dagen niet kan werken of sporten omdat er acute pijn aan de onderrug is. Naast de kort durende hevige pijn, zijn er ook veel mensen bij wie de pijn meer chronisch is. Deze komt regelmatig terug en is dan vooral op de achtergrond aanwezig.

Waardoor de pijn veroorzaakt wordt, is vaak moeilijk te achterhalen. Bij de meeste mensen heeft lage rugpijn te maken met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Die zijn dan – simpel gezegd – tijdelijk ‘uit vorm’.

Zelfs bij erge pijn is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade.

Wat zijn de oorzaken van lage rugpijn

Zoals we al zeiden, is er vaak niet één duidelijke oorzaak. Lage rugpijn is daarom vaak een aandoening die niet zomaar aan te tonen is door een test of onderzoek. Wanneer de klachten passen in het patroon van lage rugpijn, dan constateert een fysiotherapeut of huisarts dat er sprake is van aspecifieke lage rugpijn. De pijn wordt vaak in stand gehouden doordat er minder wordt bewogen, omdat dit bewegen pijn geeft. Niet bewegen betekent echter dat de spieren nog vaster gaan zitten, waardoor de klachten erger worden.

Er is dan vaak sprake van een vicieuze cirkel die zichzelf in stand houdt. Onze therapie is er dan ook op gericht dit patroon te doorbreken. Daarnaast kunt u ook zelf een aantal dingen doen:

Zorg dat u in een goede conditie bent door oefeningen of sporten
Pas op met intoxicaties zoals roken en alcohol
Zorg door voldoende ontspanning

klachten lage rugpijn

De klachten bij lage rugpijn

Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onderin hun rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan behoorlijk pijn doen. Bij sommige mensen is de rugpijn eenmalig, anderen hebben geregeld klachten.

Naast de pijn, is er ook vaak sprake van stijfheid. Deze stijfheid zorgt voor extra pijn doordat de rug hierdoor minder wordt bewogen waardoor de spieren nog vaster gaan zitten.

De klachten bij lage rugpijn

klachten lage rugpijn

Wat kunnen wij voor u betekenen bij lage rugpijn

Als u lage rugpijn heeft, kunt u bij ons terecht voor informatie, advies en oefeningen gericht op uw houding en (de opbouw van) uw dagelijkse activiteiten. Ook kan massage een onderdeel van de therapie zijn. Daarnaast krijgt u informatie en oefeningen voor de problemen die u ervaart bij het bewegen.

Bij klachten gaat de pijn door de specifieke rug oefeningen niet meteen weg, maar de behandeling kan er wel voor zorgen dat u zich beter voelt en op termijn terugkeer van de klacht voorkomen. Wanneer de klachten niet snel genoeg verbeteren kan een van onze manueel therapeuten aanvullend onderzoek doen.

Naast het behandelen van de pijn, krijgt u ook oefeningen en adviezen om te voorkomen dat de pijn terugkomt.

U kunt met iedere soort klacht bij ons terecht.

× Kunnen wij u helpen?